Marketing via internet, oftewel online marketing, is een vorm van marketing voor het verkopen van producten en/of diensten, maar dan online. Alle marketingpraktijken die online plaatsvinden behoort onder online marketing. Online marketing draait vooral om de vindbaarheid vergroten van een website, om zo ook meer potentiƫle klanten te krijgen, wat weer kan leiden tot meer winst. Dit kan zelfstandig in stappen gedaan worden, maar voor een zet in de juiste richting kan er ook online marketing hulp gevraagd worden.

Online marketing middelen

Een van de belangrijkste online marketing middelen is linkbuilding, waarbij je een tekst schrijft met zoekwoorden met een hyperlink erin, die weer verwijzen naar externe websites. Het optimaliseren van de zoekresultaten van uw bedrijf (SEO, wat staat voor Search Engine Optimization), is ook een middel wat niet te vergeten valt. Tot slot de SEA, wat staat voor Search Engine Advertising en houdt in dat u betaald om hogerop in Google te komen. Ook kunt u andere middelen gebruiken, zoals e-mail marketing en SMM. Er bestaan natuurlijk meer middelen, maar dit zijn de meest populaire middelen.

De juiste strategie vinden

De juiste marketing strategie opstellen is niet perse lastig, maar het heeft wel aandacht en tijd nodig om tot de beste strategie te komen voor uw bedrijf. Het is belangrijk om te beginnen met de juiste doelen op te stellen. Wat wilt u echt bereiken met uw bedrijf en waarom? Voor welke doelgroep wilt u dit doen en waarom? Wat heeft de doelgroep hier precies aan? Doe onderzoek naar de doelgroep, zo weet u niet alleen of uw producten en/of diensten geschikt is voor de doelgroep, maar ook andersom.

 

Gezien er steeds meer ondernemers bijkomen in plaats van afnemen, is het ook belangrijk om na te denken over concurrentie. Maak hiervoor een concurrentieanalyse door op zoek te gaan naar bedrijven met dezelfde of soortgelijke producten en diensten, hoelang zij al actief zijn en hoeveel klanten zij al hebben. Zo kunt u als bedrijf inspelen op de sterktes en zwaktes van de concurrentie en beter onderscheiden. Het onderscheiden behoort onder positionering: welke uitstraling wilt u van uw bedrijf? Daarna denkt u aan de middelen die u wil gebruiken, zoals eerder genoemd. Als u dit samenvoegt kunt u starten met het opstellen van een strategie.

Marketing via Google

Dan hebben we nog Google marketing. Marketing via Google houdt in dat er wordt geadverteerd via Google. De eerder genoemde middelen SEO en SEA, behoren onder marketing via Google. SEO zorgt er immers voor dat de zoekresultaten op Google wordt geoptimaliseerd. Ook SEA gaat via google, maar dan met bijbehorende kosten om hogerop de resultaten te komen. Linkbuilding zorgt er voor dat uw website vaker bezocht wordt, omdat het bekend wordt gemaakt op externe websites. Doordat uw website vaker wordt bezocht, komt uw website ook hoger in de lijst. Door deze manieren is er automatisch aanraking met Google.

Voordelen online marketing

Een van de voordelen van online marketing is de conversie: de online resultaten zijn makkelijker te meten door bijvoorbeeld statistieken en andere tools. De prijs kan ook niet weggelaten worden onder de voordelen, gezien online marketing relatief goedkoper kan zijn dan offline marketing. Voor online marketing zijn er namelijk geen kosten voor bijvoorbeeld het bedrukken van promotiemateriaal zoals posters, brochures en flyers.